طراحی سقفی که به کمک آب،ضد آب می شود_نمونه موردی_jvhs_ویلا

طراحی سقفی که به کمک آب،ضد آب می شود!

 Brasil Arquitetura یک روش بسیار ساده را برای جلوگیری از نشت آب به کمک آب،در اسلب های صاف توسعه داده است.این روش در دهه هفتاد میلادی توسط معمارانی مانند پائولو مندس د روخا و روی اوتاک استفاده شده است.

ساختمان هایی که به صورت سنتی شیب داشتند و آب را به سرعت تخلیه می کردند در دوران مدرن جای خود را به سقفهای مسطح دادند.علی رغم یک خط صاف که از نظر بصری چشم نواز تر بود، امکان استفاده از سقف به عنوان یک فضای مجزا برای دورهمی و تماشای منظره  بیرون امکان پذیر شد.البته این امکان یک شمشیر دولبه برای ساکنین است. زیرا اگر طراحان و سازندگان دقت کافی به خرج ندهند، امکان نشت و رسوب آب به داخل ساختمان وجود دارد.

در بسیاری از ساختمان های معروف مدرن مانند ویلا ساووا یا خانه فارنزورث  که توسط اساتید بزرگ معماری مدرن، طراحی شده اند،در سقف نشت وجود داشته است.امروزه صنعت ساختمان محصولات با کیفیت تر و روشهای دقیق تری را برای جلوگیری از نشت در سقف فلت،ارائه کرده است.با این حال، سقفهای صاف نقطه ضعف ساختمانها در اقلیم های پر بارش است.

طراحی سقفی که به کمک آب،ضد آب می شود_نمونه موردی_سقف صاف_ویلا3

روش و زمان اجرا

در مرحله بتون ریزی، مرحله سنتی عمل آوری بتن با آب بیشتر طول می کشد.در این روش اصولاً آب برای همیشه در سقف باقی می ماند.آب خودش به عنوان یک ضد آب عمل می کند و بتون را اشباع می کند تا آب نتواند در آن لبریز شود.چون با مدام پر نگه داشتن اسلب با آب،تغییر دما در سازه کاهش می یابد.این تغییر دما عموماً باعث بخش عمده ای از ترک هایی است که باعث نشت می شوند و غیر قابل کنترل هستند.به همین دلیل، نفوذ آب به روش مویینگی در اسلب حذف می گردد.این روش به عنوان معکوس آب عمل می کند.یعنی لایه ای که روی آن گیاه کاشته می شود،روی این آب قرار می گیرد.مقدار آب به کمک یک شیر کنترلی در انتهای سقف همواره ثابت می ماند.

طبق گفته های فراز کروز،از معماران دفتر Brasil Arquietetura ،این روش بسیار ساده و ارزان است.همین طور نگه داری از آن نیز آسان است.به شیب بندی احتیاجی ندارد.چون آب اضافی به ریشه گیاهان وارد می شود و نیازی به تخلیه آن نیست.بار اضافی بر ساختمان تحمیل نمی کند.علاوه بر آن دمای آسایش را تضمین می کند.همه اتفاقات هم جلوی چشم قرار دارند و مانند سیستم های متداول نیست که اگر نشت در جایی از سقف باشد، نقطه نفوذ ممکن است چندین متر دور تر قرار گرفته باشد.

طراحی سقفی که به کمک آب،ضد آب می شود_نمونه موردی_jvhs_ویلا

شرکت ما در پروژه ویلای شماره دو کیاکلا، از این روش برای عایق کردن سقف در اقلیم معتدل و مرطوب استان مازندران استفاده کرده است.گالری تصاویر این پروژه را می توانید از اینجا ببینید.

طراحی سقفی که به کمک آب،ضد آب می شود_جزییات اجرایی

این راه حل در همه نوعی از اسلب که به عنوان پوشش نهایی هستند می تواند به کار رود. هیچ نوع کف سازی یا عایق بعدی لازم نیست.البته به دیوار یا حفاظ یا هر عنصر دیگری به عنوان یک لبه برای آب نیازمند است.

در مرحله اجرایی اصول اولیه اجرای اسلب باید رعایت شود.در طول عمر مفید ساختمان همواره باید به کمک شیر کنترل و تخلیه سطح آب یکسان بماند. از ظهور و گسترش پشه ها از طریق رها کردن ماهی یا به کمک کلرینگ ، یا پوشاندن سیستم با خاک برای رشد یک باغ جلوگیری کنید.

طراحی سقفی که به کمک آب،ضد آب می شود_نمونه موردی_سقف صاف_ویلا3

منبع : Archdaily