Design in Tehran ,...

Commercial Official Complex Competition in Tehran


 Client: Benetton Co.

Location: Valiasr, Tehran

Total Built Up Area: 8000 m²

Site Area: 1500 m²

Design Team: Reza Eslami, Iman Agah, Ali Sedaqat, Davood Salavati, Ali Nasiri


باور ما در این طراحی بر آن بود که همه موجودات گیتی به هم وابسته اند، و میان تمامی انسانها پیوند های پنهانِ ناگسستنی وجود دارد. این بیان را به صورت استعاری در پوسته بنا به نمایش نهاده ایم. یک حرکت کوچک می تواند زمینه سازایجاد یک تغییر فراگیر باشد. این باور حوزه های غیر انسانی را نیز شامل می شود،چنانکه می گوییم (اگر هر یک از چارپر های گردان را در حکم یک بنا بدانیم) با ساختن یک بنای خوب می توان بناهای کل شهر را تحت تاثیر قرار داد. بنا بر این هر فردی و یا هر بنایی توانایی ایجاد یک تغییر کلی در شهر را دارند، و شهر نمی تواند نسبت به تک تک افراد یا بنا هایش بی تفاوت باشد. شما آزادانه از هر نقطه دلخواه روی خطی به طول 35 متر به ساختمان بنتون وارد می شوید، و یک در گردان را به حرکت در می آورید، این حرکت کوچک کافیست تا تمام چارپرهای گردان بالاتر از خود را به حرکت در آورد. ابتدا چارپر فوقانی می چرخد،آنگاه هر چارپر چرخنده ، کناری و بالاسری خود را می چرخاند و حرکت در کل سطح منتشر می شود، چیزی شبیه انتشار موج آب . این پوسته دایماٌ متغیر نشان می دهد که چگونه کمپانی بنتون حضور تک تک مشتری هایش را گرامی می دارد. همچنین رنگ سفید غالب در حکم نمادی از رنگهای متحد بصورت نیمه شفاف استفاده شده تا با دیود های رنگی تعبیه شده در میان صفحات، در مناسبت های گوناگون بتواند به رنگهای مختلف در زمینه شهری اش بدرخشد. بر روی قسمت های دیگر نما نوارهایی با قابلیت تنظیم زاویه امتداد یافته اند تا سایه انداز های مناسبی برای جبهه غربی و جنوبی باشند و تابش خورشیدی را در هر یک از فضاها جداگانه کنترل پذیر کنند. و از دیگرسو با همدست کردن نما در دو جبهه قابل رویت ، حجم یکدست و کلِ وحدت یافته ای را ارایه می دهد.  پوسته باید مبین بنتون باشد:ساده، مینیمال، با تلاشی برای در برگیرندگی و وحدت بخشی، و البته تغییر پذیر !(که خواست ذاتی هر مقوله مد گرایی هست) در دل شهری شلوغ در جایی با تراکم ترافیکی زیاد، پس باید تغییریابندگی را در قالب حرکت می دیدیم، حرکت تکرار شونده، رشد یابنده (با انتشاری غیر خطی) پوسته ای قاعده مند و راستگوشه ای با چارچوب های متعین و مقید، که گاه دور از هسته ،گاه نزدیک، گاه پویا، گاه ایستا، بر نقش صرفاٌ پوسته ای اش اصرار می ورزد و در تمایزی آشکار با هسته ی بی شکل و آزادش بیان می دارد که با همه تفاوت های بیرونی و ظاهری ، همه ما درونی مشترک و آزاد داریم. به این ترتیب است که پوسته در تعامل با محیط بیرونی، در تناظر با شهر نقشی اکپرسیو پیدا کرده و هسته با آرامشی درونگرایانه به نمایش عواطف داخلی اش می پردازد و نقشی ایمپرسیو می یابد هسته بنا از لابلای پsوسته متحرک و نیمه تراوا، کمابیش قابل دیدن است اما تنها در صورت گذار از پوسته و حضور در میان آن لایه های پر تکاپو می توان به درکی از کیفیت درونی ساختمان بنتون رسید. شادی ،هیجان ، آرامش، سکوت ، هیاهو، رهایی و وحدت  این بار نه در قالب رنگ بلکه به مدد بیان فضاییِ معماری، به زبان خط و شکل و فرم بیان می شوند، و این اوج عمل معمارانه است


In this project, we have displayed these relationships in the superficial layer of the structure metamorphic ally. This was done by defining a dynamic shell- that consists of four-winged rotating elements- which interacts with the urban life. Each spin of the four-winged rotators (FWRs) of the shell will cause a rotation-albeit diversely-in the neighboring rotators. If we picture the FWR as a unit of the urban life, in the macro scale they are comparable with the diverse urban buildings. By creating a distinguished building which is architecture proper, all the buildings in the city will be influenced. therefore each person and building  has the ability to cause a general change in the city and because of that , the city can’t be indifferent and every person and building.

You can freely enter the Benetton building from any point by a 35-meter entrance space through a sequence of rotating doors. The simple movement of entering the building initiates the movement of all FWRs above, to rotate consequently, as follows: The FWR on the rotating door turns, causing the upper and lateral FWRs to rotate, distributing the movement throughout the entire western facade which simulates a wave-like motion.

This constantly changing outer layer expresses the gratitude and appreciation of the Benetton group for each and every customer. Also the dominant color white in a semi lucent way symbolizes the united colors, so that the colored diodes placed between the plates will illuminate the structure with various colors for different situations in the urban background.

On the other surfaces of the structure, bands with adjustable angles running along the facades horizontally, produce appropriate shades for the southern and western front so that the sun light could be controllable in each of the inner spaces. Furthermore, by harmonizing the facades in the visible fronts, a homogenous mass and unified integrity is created.

The Superficial layer must represent Benetton: simplicity, minimalism, aiming for unity and integrity and of course, flexibility which is the indigenous character of fashion ability.

In the heart of a crowded city with a congested traffic, versatility must be seen in the shape of motional repetitive and expansible motion   with a non-linear distribution.

A uniform shell and a cube with a regular and rational structure which is sometimes far from the nucleus, sometimes near, sometimes dynamic and sometimes static, insisting on its shell form, with an apparent difference from its free and amorphous nucleus, expresses this truth that in spite of all the external and superficial differences, we all have a similar and common inner part and free consciousness. In this way, the shell interacting with the outer environment and the city has an expressive function and the nucleus, with an introspective tranquility, displays its inner emotions and has an impressive role.

The nucleus of the structure is relatively visible through the motile and semi permeable shell, but only by passing the shell and being present between those motile layers, we can reach an understanding of the quality of the inner nucleus of the Benetton’s building. Happiness, excitement, peace, silence, commotion, freedom and unity, not only by color but also with the aid of architectural spaces are expressed in lines, shapes and forms which is the ultimate  architectural state of art.


 

Benetton Competition

Function: Commercial, Official
Type: Architecture, Interior-Design, Competition
Status: Idea, Featured Projects

Design in Tehran ,...

Commercial Official Complex Competition in Tehran


 Client: Benetton Co.

Location: Valiasr, Tehran

Total Built Up Area: 8000 m²

Site Area: 1500 m²

Design Team: Reza Eslami, Iman Agah, Ali Sedaqat, Davood Salavati, Ali Nasiri


باور ما در این طراحی بر آن بود که همه موجودات گیتی به هم وابسته اند، و میان تمامی انسانها پیوند های پنهانِ ناگسستنی وجود دارد. این بیان را به صورت استعاری در پوسته بنا به نمایش نهاده ایم. یک حرکت کوچک می تواند زمینه سازایجاد یک تغییر فراگیر باشد. این باور حوزه های غیر انسانی را نیز شامل می شود،چنانکه می گوییم (اگر هر یک از چارپر های گردان را در حکم یک بنا بدانیم) با ساختن یک بنای خوب می توان بناهای کل شهر را تحت تاثیر قرار داد. بنا بر این هر فردی و یا هر بنایی توانایی ایجاد یک تغییر کلی در شهر را دارند، و شهر نمی تواند نسبت به تک تک افراد یا بنا هایش بی تفاوت باشد. شما آزادانه از هر نقطه دلخواه روی خطی به طول 35 متر به ساختمان بنتون وارد می شوید، و یک در گردان را به حرکت در می آورید، این حرکت کوچک کافیست تا تمام چارپرهای گردان بالاتر از خود را به حرکت در آورد. ابتدا چارپر فوقانی می چرخد،آنگاه هر چارپر چرخنده ، کناری و بالاسری خود را می چرخاند و حرکت در کل سطح منتشر می شود، چیزی شبیه انتشار موج آب . این پوسته دایماٌ متغیر نشان می دهد که چگونه کمپانی بنتون حضور تک تک مشتری هایش را گرامی می دارد. همچنین رنگ سفید غالب در حکم نمادی از رنگهای متحد بصورت نیمه شفاف استفاده شده تا با دیود های رنگی تعبیه شده در میان صفحات، در مناسبت های گوناگون بتواند به رنگهای مختلف در زمینه شهری اش بدرخشد. بر روی قسمت های دیگر نما نوارهایی با قابلیت تنظیم زاویه امتداد یافته اند تا سایه انداز های مناسبی برای جبهه غربی و جنوبی باشند و تابش خورشیدی را در هر یک از فضاها جداگانه کنترل پذیر کنند. و از دیگرسو با همدست کردن نما در دو جبهه قابل رویت ، حجم یکدست و کلِ وحدت یافته ای را ارایه می دهد.  پوسته باید مبین بنتون باشد:ساده، مینیمال، با تلاشی برای در برگیرندگی و وحدت بخشی، و البته تغییر پذیر !(که خواست ذاتی هر مقوله مد گرایی هست) در دل شهری شلوغ در جایی با تراکم ترافیکی زیاد، پس باید تغییریابندگی را در قالب حرکت می دیدیم، حرکت تکرار شونده، رشد یابنده (با انتشاری غیر خطی) پوسته ای قاعده مند و راستگوشه ای با چارچوب های متعین و مقید، که گاه دور از هسته ،گاه نزدیک، گاه پویا، گاه ایستا، بر نقش صرفاٌ پوسته ای اش اصرار می ورزد و در تمایزی آشکار با هسته ی بی شکل و آزادش بیان می دارد که با همه تفاوت های بیرونی و ظاهری ، همه ما درونی مشترک و آزاد داریم. به این ترتیب است که پوسته در تعامل با محیط بیرونی، در تناظر با شهر نقشی اکپرسیو پیدا کرده و هسته با آرامشی درونگرایانه به نمایش عواطف داخلی اش می پردازد و نقشی ایمپرسیو می یابد هسته بنا از لابلای پsوسته متحرک و نیمه تراوا، کمابیش قابل دیدن است اما تنها در صورت گذار از پوسته و حضور در میان آن لایه های پر تکاپو می توان به درکی از کیفیت درونی ساختمان بنتون رسید. شادی ،هیجان ، آرامش، سکوت ، هیاهو، رهایی و وحدت  این بار نه در قالب رنگ بلکه به مدد بیان فضاییِ معماری، به زبان خط و شکل و فرم بیان می شوند، و این اوج عمل معمارانه است


In this project, we have displayed these relationships in the superficial layer of the structure metamorphic ally. This was done by defining a dynamic shell- that consists of four-winged rotating elements- which interacts with the urban life. Each spin of the four-winged rotators (FWRs) of the shell will cause a rotation-albeit diversely-in the neighboring rotators. If we picture the FWR as a unit of the urban life, in the macro scale they are comparable with the diverse urban buildings. By creating a distinguished building which is architecture proper, all the buildings in the city will be influenced. therefore each person and building  has the ability to cause a general change in the city and because of that , the city can’t be indifferent and every person and building.

You can freely enter the Benetton building from any point by a 35-meter entrance space through a sequence of rotating doors. The simple movement of entering the building initiates the movement of all FWRs above, to rotate consequently, as follows: The FWR on the rotating door turns, causing the upper and lateral FWRs to rotate, distributing the movement throughout the entire western facade which simulates a wave-like motion.

This constantly changing outer layer expresses the gratitude and appreciation of the Benetton group for each and every customer. Also the dominant color white in a semi lucent way symbolizes the united colors, so that the colored diodes placed between the plates will illuminate the structure with various colors for different situations in the urban background.

On the other surfaces of the structure, bands with adjustable angles running along the facades horizontally, produce appropriate shades for the southern and western front so that the sun light could be controllable in each of the inner spaces. Furthermore, by harmonizing the facades in the visible fronts, a homogenous mass and unified integrity is created.

The Superficial layer must represent Benetton: simplicity, minimalism, aiming for unity and integrity and of course, flexibility which is the indigenous character of fashion ability.

In the heart of a crowded city with a congested traffic, versatility must be seen in the shape of motional repetitive and expansible motion   with a non-linear distribution.

A uniform shell and a cube with a regular and rational structure which is sometimes far from the nucleus, sometimes near, sometimes dynamic and sometimes static, insisting on its shell form, with an apparent difference from its free and amorphous nucleus, expresses this truth that in spite of all the external and superficial differences, we all have a similar and common inner part and free consciousness. In this way, the shell interacting with the outer environment and the city has an expressive function and the nucleus, with an introspective tranquility, displays its inner emotions and has an impressive role.

The nucleus of the structure is relatively visible through the motile and semi permeable shell, but only by passing the shell and being present between those motile layers, we can reach an understanding of the quality of the inner nucleus of the Benetton’s building. Happiness, excitement, peace, silence, commotion, freedom and unity, not only by color but also with the aid of architectural spaces are expressed in lines, shapes and forms which is the ultimate  architectural state of art.


 Beneton-144x144

Additional info

  • Function: Commercial Official
  • Type: Architecture Interior-Design Competition
  • Status: Idea Featured Projects